V rokoch 2008 – 2014 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, najskôr na Katedre grafiky a iných médií pod vedením profesora Roberta Jančoviča, potom na Katedre maľby a iných médií pod vedením profesora Daniela Fischera. Letný semester 2012/2013 strávila na Magyar Képzőművészeti Egyetem v Budapešti, v Ateliéri maľby (profesori Bukta Imre a Kiss Péter). V rokoch 2015, 2019 a 2020 bola finalistkou súťaže Maľba.
Rita Koszorús sa vo finále súťaže objavuje po štvrtýkrát, pričom všetky finálové diela charakteristicky vypovedajú o umeleckom snažení, ako aj širokom zábere maliarskych postupov a prostriedkov tejto autorky. Je zrejmé, že Koszorús v oblasti maľby skúša rôzne procesy, nenechá sa strhnúť overenou manierou ani prevažujúcimi trendmi. Ide vlastnou cestou, a aj keď to nie je vždy jednoduché, vnútorné presvedčenie je pre ňu evidentne dôležitým hnacím motorom. Vo svojej tvorbe prepája maliarske školenie so zrejmou afinitou k participatívnym projektom, nevyhýba sa ani aplikácii grafických či kresbových postupov. Práve v tejto pozoruhodnej kombinácii a odvahe experimentovať tkvie sila jej prác.
Finálové dielo schMERZbild FALL (2021) je maliarskou kombináciou levitujúcich štruktúr, ich vzájomných vzťahov a ich vizuálneho pôsobenia. Autorka vo svojej tvorbe dlhodobo pracuje s technikou koláže – nielen formálne, ale aj ideovo. Počas uplynulých rokov sa jej tvorba začala uberať smerom k abstrakcii, ktorá pre ňu predstavuje najmä slobodu pravidiel. Inšpiruje ju absurdnosť každodennosti, venuje sa témam (kolektívnej) identity a pozície maľby v umení a analýze času.
Koszorús vo svojej tvorbe citlivo reaguje na bohatosť estetických foriem obdobia modernizmu, ktoré vedome i nevedome reflektuje a interpretuje. Ako pripomína, analýza modernistickej estetiky spočíva v hľadaní vývoja vizuálnej identity, ale aj vkusu, ktoré výrazne formovali naše kultúrne povedomie. Aktuálne u autorky najviac rezonuje téma času, nostalgie a pamäti. V poslednom období sa upriamuje najmä na možnosť vytvorenia kompaktného zážitku. Koláž ako forma/nástroj budovania nielen obrazu, ale aj priestoru či videa. Vnímanie sústreďuje na pocity, esencie – na prvý pohľad menej nápadné detaily – drobné vyrušenia v každodennom plynutí. Ako zdôrazňuje samotná autorka, absurdný detail či okamih vtipu sú práve tým zastavením času, ktoré je charakteristické pre jej umeleckú prax.
schMERZbild FALL
2021; Akryl a tus na plátne. 170 x 155 cm