Dobrý trh je slovné spojenie dobre známe veľkej časti Bratislavčanov aj návštevníkov z iných miest Slovenska. Ide o jedno z najväčších komunitných podujatí, na ktorom sa trikrát do roka stretne rovnaká „krvná skupina“. Skupina ľudí, ktorí majú cit pre uskutočňovanie dobrých myšlienok a vytváranie dobrých vecí.
Nadácii VÚB záleží na vytváraní podmienok pre aktívne rozvíjanie komunít a susedských vzťahov, ktoré prináša pridanú hodnotu a prospieva celej spoločnosti. Preto sa rozhodla podporovať OZ PUNKT, autora a realizátora myšlienky najznámejšieho komunitného podujatia v Bratislave - Dobrý trh a stať sa dlhodobým partnerom pre komunity.
Foto: Marek Jančúch
Dobrý trh je v rámci verejného diania v našom hlavnom meste už 6 rokov jedinečnou príležitosťou pre prezentáciu tých, za ktorých prácou stoja dobré produkty, služby, myšlienky a činy. Ponúka priestor komunitným iniciatívam a startupom, poctivým a férovým malovýrobcom z celého Slovenska, chráneným dielňam, neziskovým organizáciám a v neposlednom rade celým rodinám susedov nielen z okolia trhu. Cieľom organizátorov bolo od začiatku vytvoriť platformu, kde sa môžu navzájom inšpirovať rôzne komunity – od producentov cez umelcov po lokálne prevádzky a susedov.
Toto jednodňové podujatie, ktoré sa koná tradične trikrát do roka v rôznych lokalitách Bratislavy (Jakubovo námestie, Panenská ulica a Stará tržnica a okolie), privítalo v ostatných rokoch pravidelne už viac ako 15 000 návštevníkov. Tí sa pravidelne môžu tešiť na poctivé produkty, originálny slovenský dizajn, ale aj koncerty, tvorivé workshopy pre deti aj dospelých a na veľa ďalšieho.
Dobrý trh v praxi znamená pre množstvo aktívnych subjektov možnosť dať o sebe vedieť ľuďom, ktorí sa môžu stať ich potenciálnymi sympatizantmi a podporovateľmi. Pre malých, lokálnych výrobcov predstavuje možnosť dať prácu ľuďom vo vlastnej komunite a zarobiť si prostriedky pre ďalšie rozvíjanie svojho užitočného podnikania.
Foto: Marek Jančúch
Pre obyvateľov susedstva predstavuje Dobrý trh príležitosť aktívne sa zapojiť do programu a byť jeho neodmysliteľnou súčasťou. Cieľom Dobrého trhu je tiež predstaviť danú lokalitu Bratislavy cez jeho obyvateľov a pozrieť sa viac na to, aké komunity tu žijú. Čo znamená komunita pre obyvateľov daných lokalít, ale aj návštevníkov Dobrého trhu, sme skúmali spolu s organizáciou OZ PUNKT po celý rok 2018. Čo pre ľudí znamená komunita si môžete pozrieť vo videu nižšie.
Dobrý trh vznikol ako nápad oživovať mesto a spájať komunity. V rámci trhu sa jeho organizátorom už sedem rokov darí prepájať rôzne komunity a bezodpadovým prístupom inšpirovať aj iné podujatia. Dôležitou súčasťou organizácie trhov je aj dôraz na životné prostredie. Dobrý trh priniesol ako prvý na Slovensku zero waste manažment, čo znamená maximálny dôraz na ekologické nakladanie s odpadom a okamžité „upratanie“ po sebe, pri ktorom od začiatku spolupracuje s Inštitútom cirkulárnej ekonomiky.
Foto: Marek Jančúch
Teší nás, že aj vďaka našej podpore OZ PUNKT rozvíja Dobrý trh ako platformu, ktorá podporuje šírenie komunitných hodnôt a upevňuje solidaritu, spolupatričnosť a priateľstvo medzi ľuďmi.
O tom, ako sa z idey z Londýna stalo najnavštevovanejšie komunitné podujatie na Slovensku, ktoré inšpiruje ostatné podujatia k bezodpadovému prístupu nám pre online magazín Srdcovky porozprávala spoluorganizátorka Dobrého trhu Barbara Zavarská.