V Henckovciach odhalili unikátne fresky

V rímskokatolíckom kostole objavili pod omietkami jedinečnú veľkorozmernú maľbu sv. Juraja

Foto: autor Eva Potočná

V regióne Gemer a Malohont sa nachádza množstvo na prvý pohľad nenápadných vidieckych kostolov. Tie však ukrývajú vzácne pamiatky celoeurópskeho významu. Takým je aj rímskokatolícky Kostol Všetkých svätých z konca 13. storočia v Henckovciach. Po dlhoročnom úsilí združenia Gotická cesta a postupných zásahoch reštaurátorov s cieľom zachrániť túto pamiatku, v nej bola pod omietkami objavená jedinečná veľkorozmerná maľba. Vzácne dielo historického významu bolo verejnosti po prvýkrát predstavené 26. novembra počas slávnostného podujatia v obci v rožňavskom okrese.

Kostol Všetkých svätých v Henckovciach na svojom mieste v takmer nezmenenej podobe stojí už od 13. storočia. Stavba prežila mnohé turbulentné časy, v 17. storočí bola obohnaná obranným múrom a pribudla aj dnes už neodmysliteľná vežička zvonice. Kostol pred vyše sto rokmi vyhorel a pri rekonštrukcii dostal novú strechu. Po poklese počtu miestnych členov katolíckej komunity koncom 20. storočia kostol ostal nevyužívaný a začal pomaly pustnúť.

Foto: autor Eva Potočná

Občianske združenie Gotická cesta od roku 2010 na pamiatkovej obnove henckovského kostolíka intenzívne pracuje z verejných zdrojov. Vymenila sa šindľová strecha, je opravený krov, prebehol historicko-pamiatkový aj archeologický výskum, uskutočnilo sa odvodnenie stavby. Prvá etapa reštaurovania svätyne prebiehala v uplynulých rokoch, kde boli odhalené renesančné nástenné maľby zo 17. storočia, keď kostol patril evanjelikom – znázorňujú pravdepodobne rozhovor Jóba s jeho priateľmi.

V roku 2024 kostol vďaka finančnej podpore Nadácie VÚB vstúpil do jednej zo záverečných fáz obnovy interiéru. V priebehu niekoľkých mesiacov reštaurátorský tím odstránil novodobé omietkové vrstvy v hlavnej lodi kostola, ktoré zakrývali staršie omietky. Už sondy z predošlého výskumu dávali tušiť zaujímavé nálezy, čo sa nakoniec po odkrytí aj potvrdilo. Na severnej stene sa síce vo fragmentoch, ale predsa podarilo odhaliť a zakonzervovať veľké zobrazenie jazdeckej postavy s kopijou, na pozadí s mestom a ďalšími postavami. Pod kopytami koňa môžeme na základe zachovaných útržkov identifikovať rozmerného draka so šupinami. Reštaurátorský zásah teda s určitosťou potvrdil odhady výskumníkov, že ide o maľbu sv. Juraja. Takáto veľkorozmerná maľba tohto svätca je na Gemeri naozaj ojedinelá. K datovaniu maľby ešte prebehne odborná diskusia, predpokladá sa však, že výjav pochádza tiež z evanjelického obdobia kostola.

Celá loď kostola je na stenách vyzdobená ornamentami s rastlinnými motívmi, hlavne v okolí dvier, okien a prechodu do svätyne. Našli sa aj ďalšie grafické prvky či pôvodné, doteraz zamurované okno. Vizuálne príťažlivou sa po obnove stala aj historická murovaná kazateľnica, ktorá bola v havarijnom stave. V blízkej dobe prebehne aj obnova či výmena historických okien.

Výrazný posun pri obnove henckovského kostola sa tento rok podarilo dosiahnuť vďaka novému, dlhodobému partnerstvu združenia Gotická cesta s Nadáciou VÚB. V rámci neho putujú postupne granty na obnovu piatich gemerských pamiatok. Kostol v Henckovciach je prvý z objektov, v ktorom prebehli reštaurátorské práce z tohto zdroja podpory.

Obnova piatich vzácnych kostolov Gotickej cesty s ich jedinečnou freskovou výzdobou sa stala pred niekoľkými mesiacmi výraznou súčasťou našej stratégie podpory. Na tento účel sme sa zaviazali v horizonte piatich rokov poskytnúť postupne granty v celkovej výške 500-tisíc eur. 


Foto: autor Eva Potočná

Záchrana pamiatok je jedným zo základných pilierov poslania Nadácie VÚB, ktorá patrí dlhodobo medzi najväčších podporovateľov obnovy kultúrneho dedičstva na Slovensku. Počas svojej 20-ročnej histórie v tejto oblasti prerozdelila granty v hodnote viac ako 3,5 milióna eur.

Združenie Gotická cesta sa dlhodobo venuje obnove a propagácii sakrálneho dedičstva na území Gemera a Malohontu. Prepája majiteľov kostolov s inými subjektmi či inštitúciami za účelom zlepšenia technického a umeleckého stavu samotných pamiatok, ale aj v rámci skvalitnenia prezentácie stredovekého dedičstva laickej a odbornej verejnosti.