Takmer rok a pol trvajúci náročný proces prerodu ukončil obdobie chátrania jedného z najvzácnejších barokových organov na našom území. Tomu predchádzali necitlivé, neodborné a nereštaurátorské zásahy v 70-tych rokoch min. storočia a naposledy v roku 2002, ktoré nezohľadňovali nutnosť jeho prinavrátenia do pôvodnej - barokovej zvukovej a technickej podoby.
Aj to bol dôvod, prečo sa miestna farnosť rozhodla tento posledný zvukovo autenticky zachovaný organ od majstra Martina Podkonického prihlásiť začiatkom roka 2018 do hlasovacej súťaže Poklady Slovenska. V rámci dlhodobej iniciatívy Nadácie VÚB išlo v tom ročníku práve o podporu záchrany týchto historických nástrojov. Organ v Španej Doline v očiach verejnosti jednoznačne vyhral. Spomedzi viac ako 58-tisíc hlasov zaslaných dokopy 9 hudobným nástrojom po celom Slovensku, sa za špaňodolinský organ postavilo takmer 20-tisíc ľudí. Vďaka tomu získal od Nadácie VÚB ako víťaz na svoju obnovu 30-tisíc eur a opäť sa môže skvieť a znieť vo svojej pôvodnej barokovej podobe.
„Dnes možno povedať, že sa pre ďalšie generácie úplne zachovala baroková podstata tohto nástroja, ktorá spočíva v jeho pôvodnom barokovom píšťalovom fonde. Približne 91 % píšťalového fondu je totiž pôvodného, čo tento organ umiestňuje na prvé priečky významnosti na našom území a po jeho obnove ide o jedinečný autentický zvukový unikát,“ povedal na inaugurácií Matúš Kucbel, koordinátor projektu obnovy a organista z rímskokatolíckej farnosti Uľanka, pod ktorej správu spadá aj Špania Dolina.
Inauguračný koncert barokovej organovej hudby na obnovenom historickom nástroji otvoril v sobotu 27. júla 2019 zároveň siedmy ročník medzinárodného organového festivalu Vivat vox organi 2019. Ešte predtým bol v tento deň organ odovzdaný na svoju službu pri sv. omši. Posviacke predchádzala neverejná kolaudácia organa.
Vďaka obnove bude nástroj opäť plnohodnotne využívaný nielen počas organových festivalov zameraných na interpretáciu barokovej hudby, ale primárne počas bohoslužieb pre miestnych obyvateľov. „Ide o barokový hudobný nástroj, ktorý na Slovensku nemá páru. To, čo oslovuje a púta uši jeho poslucháčov, je práve historický zvuk typický pre barok. Toto obdobie je známe svojou mohutnosťou a pompéznosťou, pozornosť bola vtedy upriamená na inštrumentálnu interpretáciu hudby,” vysvetľuje organista Matúš Kucbel a dodáva: „Špania Dolina získava týmto jedinečnú historickú atrakciu, ktorá nemá ani vo vzdialenejšom okolí konkurenciu. Úspešné ukončenie projektu obnovy špaňodolinského organa si sľubuje pritiahnuť sem aj množstvo turistov. Sme radi, že okolo tohto nástroja sa už formuje aj nový hudobný ansámbel hudobníkov pôsobiacich v Banskej Bystrici.“
Jednomanuálový, dvanásť-registrový organ postavil v r. 1751 banskobystrický majster organár Martin Podkonický. Tento letopočet je zobrazený i v kartuši nad prospektom. Organ vznikol údajne pri príležitosti návštevy Františka I. v banských mestách. Mal stáť 300 zlatých. Organové diely a časť píšťal doviezli na piatich vozoch z Banskej Bystrice. Zistilo sa, že niekoľko píšťal, resp. ich materiál pochádza z pôvodného renesančného organa v Španej Doline.
Počas 268-ročnej existencie prešiel organ viacerými opravami, úpravami a prestavbami. V roku 1970 bol realizovaný zásadnejší, necitlivý zásah, ktorý sa našťastie nedotkol zvukového obrazu historického organa, čo bolo v tej dobe skôr výnimkou. Pri prestavbe bol vymenený aj hrací stôl za nový, s rozšírenými rozsahmi manuálu a pedálu. Posledná väčšia oprava bola realizovaná v roku 2002. Počas nej bol odstránený neštýlový hrací stôl i pneumaticky ovládané vzdušnice. Stavbe nového hracieho stola však nepredchádzal seriózny výskum pôvodného nástroja či analogických riešení a celkovo išlo o opravu, ktorá nebola vykonaná odborne spôsobilým organárom a už vôbec nie reštaurátorom.
Autor organa Martin Podkonický sa narodil v r. 1709 v Ľubietovej. Za organára sa vyučil v organárskej dielni Daniela Wallachyho v Banskej Bystrici. Ako organár a výrobca hudobných nástrojov pracoval samostatne od roku 1730. Banskobystrickým mešťanom sa stal v roku 1736. Majster Podkonický postavil množstvo nástrojov, najmä v okolí Banskej Bystrice, na Orave, Spiši, v Liptove a Novohrade. Staval od malých štvorregistrových pozitívov po veľké dvojmanuálové organy. Ojedinele pracoval aj na území dnešného Maďarska. Jeho nástroje sa vyznačujú dôkladným vypracovaním a kvalitnými materiálmi. Martin Podkonický zomrel v Banskej Bystrici v roku 1771.
Viac informácií o priebehu obnovy organa v Španej Doline prináša aj rozhovor s Matúšom Kucbelom, ktorý poskytol pre online magazín Nadácie VÚB www.srdcovky.sk.